پنج نکته مهم برای یادگیری زبان فرانسه به صورت خودآموز

مهارت صحبت‌کردن و نقش آن در یادگیری زبان

یکی از اهداف اصلی یادگیری یک زبان خارجی، صحبت کردن به منظور ارتباط با دیگران به آن زبان است که در این‌جا تأکید ما بر روی صحبت کردن به زبان فرانسه است. از طرف دیگر، این مسئله خود، یکی از بزرگترین موانع در راه یادگیری یک زبان خارجی است. زیرا از زمان کودکی که وارد محیط مدرسه شده‌ایم، فقط با زبان فارسی سر و کار داشته‌ایم و بنابراین یادگیری به روش استنباطی یا حفظ کردن مطالب برای ما درونی شده است. 

در حالی که برای یادگیری یک زبان خارجی، باید بدانیم که صحبت کردن به آن زبان، علاوه بر این‌که یکی از اهداف اصلی یادگیری ماست، روش اصلی نیز محسوب می‌شود. این حرف به معنی انکار کردن نقش مطالعه موارد مختلف یا انجام تمرین‌ها نیست، بلکه فقط تأکید بر نقش روی صحبت کردن است. مثلا برای آموزش رانندگی، اگر بارها و بارها یک نفر به شما عملکرد، محل و حتی شکل کلاج، دنده و گاز و فرمان و … را نشان دهد و تکرار کند، تا زمانی که پشت فرمان ننشینید و خودتان انجام ندهید، رانندگی را یاد نخواهید گرفت. دقیقاً، صحبت کردن به زبان فرانسه نیز همین حکم را دارد، تا زمانی که خودتان را مجبور نکنید که به این زبان صحبت کنید، هر چقدر که کتاب گرامر، مقاله و انواع مطالبی از این دست را بخوانید، آن‌طور که باید و شاید، به مهارت صحبت کردن مسلط نخواهید شد. 

به‌خصوص در ابتدای راه یادگیری زبان، از میان چهار مهارت اصلی (صحبت کردن، نوشتن، خواندن و شنیدن)،  صحبت‌کردن نسبت به سایر مهارت‌ها استرس‌آورتر است. اما باید بدانیم که صحبت کردن منافع زیادی را نیز به همراه دارد، هنگامی که شما یک متن، به زبان فرانسوی را می‌خوانید، امکان حواس‌پرتی شما بیشتر است، شما با کلمات جدید بسیاری مواجه می‌شوید و در واقع، می‌توانم به جرأت بگویم که در خواندن صرف یک متن، یادگیری زبان به صورت انفعالی اتفاق می‌افتد، شما بر روی تلفظ و خواندن منسجم متن متمرکز می‌شوید، گاهی وجود کلمات جدید باعث می‌شوند که شما سررشته متن را از دست بدهید و … مگر این‌که شما روش خواندن فعال استفاده کنید تا نهایت استفاده را از خواندن متن ببرید. (در آینده به خواندن فعال متن خواهیم پرداخت). اما، هنگامی که صحبت می‌کنید، شما از واژگان و گرامری که می‌شناسید و در ذهن شما جزو واژگان فعال شما قرار گرفته‌اند و به آن‌ها (معنا و کاربرد) مسلط شده‌اید استفاده می‌کنید، در خلال بیان منظورتان، کلماتی که مورد نیازتان است را نیز شناسایی می‌کنید  که می‌توانید بعدها آن‌ها را جستجو کرده و فرابگیرید. آیا قانع شده‌اید که صحبت کردن به شما کمک می‌کند؟

احتمالا الان با خودتان می‌گویید، حرف شما درست، اما با چه کسی صحبت کنیم؟ همان‌طور که همه جا گفته شده، یکی از بهترین راه‌های فراگیری یک زبان خارجی، صحبت کردن با افراد بومی است، اما خیلی از ما این امکان را نداریم، پیدا کردن یک نفر فرانسوی زبان که برای این کار وقت بگذارد، همیشه خیلی آسان نیست. در ثانی، اگر به اندازه کافی اعتمادبه نفس نداشته باشید، مطمئناً هیچ‌وقت دنبال این مسئله هم نخواهید رفت. 

صحبت‌کردن با خود

این‌جاست که خودتان به کمک خودتان می‌آیید و به عنوان یک یار همیشگی خوب، حریف تمرینی خودتان می‌شوید. وقتی که همه روان‌شناسان و فلاسفه به اتفاق معتقدند که خود انسان بزرگ‌ترین رقیب خودش است، مطمئن باشید که بزرگ‌ترین و بهترین دوست خودتان هم فقط خودتان هستید. در مورد آموختن یک زبان دیگر مثل زبان فرانسه، شما می‌توانید برای تقویت صحبت کردن با خودتان با صدای بلند حرف بزنید. شاید برای این‌که بخواهید مغزتان را گول بزنید تا با شما بهتر همراهی کند، استفاده از یک آینه کمک شایانی به شما بکند.

حرف زدن با خود به زبان فرانسه، یک ابزار بسیار قدرتمندی برای تقویت مهارت صحبت کردن شماست که نه تنها به بهبود زبان شما کمک می‌کند بلکه، در مورد جنبه‌های دیگر یادگیری زبان هم مفید است. 

  • به مرور زمان، تلفظ شما بهتر می‌شود
  • محدودیت زمانی ندارید، فقط کافی‌ست که اراده کنید و بعد زمان کوتاهی با خودتان در مورد هر مبحثی که دوست داشتید، به فرانسه صحبت کنید
  • کلمات و اصطلاحاتی را که قبلا فراگرفته‌اید و در دایره لغات منفعل‌تان پنهان شده‌اند، با هر بار فراخوانی، کم‌کم به دایره لغات فعال مغزتان راه پیدا می‌کنند
  • در مقایسه با لغاتی که در کلاس‌ها یاد می‌گیرید، لغات پرکاربردتری که بیشتر مورد نیازتان است را شناسایی می‌کنید، پیدا می‌کنید و فرامی‌گیرید
  • سرعت صحبت کردن شما نیز بیشتر می‌شود
  • با زبان فرانسه، احساس راحتی بیشتری می‌کنید
  • بعد از به کاربردن این روش، تقریبا در مورد هر موضوعی به راحتی می‌توانید صحبت کنید
  • کاملا رایگان است!

خوب به خاطر می‌آورم زمانی که دانشجوی لیسانس بودم، مسافت ورودی دانشگاه تا دانشکده ادبیات حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی داشت، بعضی روزها که زودتر می‌رسیدم، به جای استفاده از اتوبوس داخلی دانشگاه، پیاده مسیر را گز می‌کردم و هنگامی که مطمئن می‌شدم کسی اطرافم نیست، شروع می‌کردم به صحبت کردن به زبان فرانسه، در مورد هر چیزی که به ذهنم می‌رسید حرف می‌زدم، اوایل، فقط در مورد کارهای روزانه صحبت می‌کردم، بعد کم‌کم موضوعات مختلف مثل اساتید، هم‌کلاسی‌ها، احساسات درونی لحظه‌ای، خانواده و … نیز اضافه شد و واقعا این تمرین به یکی از تفریحات من تبدیل شده بود، من حرف نمیزدم تا زبانم را تقویت کنم، حرف می‌زدم چون دوست داشتم، مادرم گاهی به من می‌گفت: “تو خواب‌هات هم دیگه فرانسوی شده”، تو خواب فرانسه صحبت می‌کردم!

همیشه گفته‌اند که اولین قدم، سخت‌ترین مرحله انجام یک کار است، شما هم به احتمال زیاد، وقتی بخواهید این تمرین را شروع کنید، با موانع ذهنی زیادی روبرو می‌شوید، ناخودآگاهتان مقاومت می‌کند و دائماً از شما می‌پرسد: “آیا واقعا این روش مفید است؟”، “آخه در مورد چی حرف بزنیم؟”، “کسی نیست که تو را اصلاح بکنه، شاید حتی تأثیر منفی داشته باشه”، “چه روش کسالت‌باری!”… به شما قول می‌دهم که این‌ها همه موانع ذهنی شما هستند که وقتی می‌خواهید تغییر رفتاری را اعمال کنید، تمام قد با دلایل و بهانه‌های عجیب و غریب سعی می‌کنند جلو شما را بگیرند، اما اگر بر این بهانه‌ها غلبه کنید، بعد از مدتی همان‌طور که برای خودم اتفاق افتاد، شما به این روش به عنوان یک تفریح نگاه خواهید کرد و مهمتر از همه یاد می‌گیرید که با خودتان بیشتر دوست باشید، حتی می‌توانید خودتان را تحلیل کنید و به این ترتیب به زبان فرانسه روی خودشناسی هم کار کنید. 

پس حالا که با منافع این روش آشنا شدید، همین الان تایمرتان را روی ۵ دقیقه تنظیم کنید، آینه را مقابل خودتان قرار دهید و شروع کنید به صحبت کردن، فقط با ۵دقیقه شروع کنید و کم‌کم چنان به این کار عادت می‌کنید و از انجام آن لذت می‌برید که هر وقت راحت بودید، خودتان مشتاقانه آن را انجام خواهید داد. 

از این روش استفاده کنید و روند پیشرفت خودتان،زمانی که به آن اختصاص می‌دهید را نیز رصد کنید. مطمئن هستم که منافع آن را خیلی زود مشاهده خواهید کرد. 

اگر نظر، پیشنهاد یا تجربه‌ای در مورد این موضوع دارید، حتما در قسمت نظرتان با ما در میان بگذارید. 

تحقیق و نگارش: هاجر حسینی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *