چگونه با استفاده از قانون پارتو (قانون ۲۰/۸۰)، سریع‌تر زبان فرانسه را یاد بگیریم؟

آیا با قانون پارتو یا همان قانون ۲۰/۸۰ آشنا هستید؟ این قانون را که یک اقتصاددان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو، در اواخر قرن ۱۹ میلادی کشف کرد، ثابت می‌کند که ۸۰% نتایجی که ما به دست می‌آوریم، نتیجه ۲۰% تلاش‌های ماست. بنابراین اگر ما این ۲۰% را شناسایی کنیم و بیشترین تلاش خود را بر روی آن‌ها متمرکز کنیم، در زندگی به بهترین نتایج دست می‌یابیم. البته باید اضافه کنم که این نسبت یک نسبت ثابت نیست و در موارد مختلف فرق می‌کند و می‌تواند از ۱۰% به ۹۰% تا حتی ۳۰% به ۷۰% هم تغییر کند، اما اصل موضوع تغییری نمی‌کند، فقط میزان کمی از تلاش‌های شما که هدفمند هستند، نتایج بزرگ زندگی‌تان را می‌سازند. برای این‌که این مسئله ملموس‌تر باشد، چند مثال از این قانون در زندگی روزمره بیان می‌کنم: 

  • از میان هم‌دوره‌ای‌های دانشگاه‌تان آیا همه در همان رشته‌ای که تحصیل کردید، ادامه تحصیل دادند یا تغییر رشته دادند، معمولا در دوره لیسانس، حداقل۲۰% تا ۳۰% تغییر رشته داده‌اند. 
  • آیا از میان کسانی که همان رشته را ادامه دادند، همه تا مقطع دکتری درس خواندند، باز هم اگر یک نگاه اجمالی بیاندازید، شاید همان حدود ۲۰% الی نهایت ۳۰% هم‌دوره‌ای‌هایتان بیشتر تا دکتری پیش نرفتند. 
  • با فرض این‌که در همان رشته تحصیلی خودتان مشغول به کار هستید آیا از همه درس‌هایی که در دانشگاه یاد گرفتید، ،در شغلتان استفاده می‌کنید، اگر خوب دقت کنید، قانون پارتو در اینجا نیز دقیقا مشاهده می‌شود، مثلا من در دوره دانشگاه، زبان و ادبیات فرانسه خواندم، اما واقعا ۸۰% مطالب که مربوط به ادبیات بود، در کار تدریس من هیچ جایی ندارد. 
  • حالا مثالی در مورد کلاس‌های زبان، آیا همه همکلاسی‌هایتان در کلاس فعالیت یکسانی داشتند، قطعا می‌توانید به وضوح قانون پارتو را نیز در اینجا مشاهده کنید. فقط حدود ۲۰% زبان‌آموزان در کلاس فعال‌تر از دیگران‌اند
  • به طور متوسط، از میان زبان‌آموزان، فقط ۲۰% الی ۳۰% یک زبان را تا سطح پیشرفته دنبال می‌کنند و بقیه معمولا در همان سطوح مقدماتی یا متوسط درجا می‌زنند یا رها می‌کنند و هیچ‌وقت به جد یادگیری یک زبان را  ادامه نمی‌دهند. شاید با خودتان بگویید که این افراد، توانایی ذاتی خاصی در یادگیری زبان‌های خارجی دارند، اما باید بدانید که آن‌ها از قانون پارتو در یادگیری زبان استفاده کرده‌اند و فقط بر روی تمرین‌ها و مطالبی (مثل تکرارها، مطالعه فعال، تمرین‌های مربوط به بیان شفاهی و صحبت کردن و …) که بیشترین بازدهی را در فراگیری یک زبان خارجی دارند، متمرکز شده‌اند. 

حالا که با چنین قانون جالبی آشنا شدیم، چرا از آن در یادگیری زبان خارجی، مثل زبان فرانسه، برای دست‌یافتن به نتایج بهتر، استفاده نکنیم؟ چگونه می‌توانیم قانون پارتو یا اصل ۲۰/۸۰ را در یادگیری به کار بگیریم؟

در هر زبانی، دریایی از واژگان، قواعد دستور زبان(گرامر)، اصطلاحات و غیره وجود دارد، برا ساس سایت آموزش زبان babbel تعداد لغات زبان فرانسه، حدود ۶۰۰۰۰ لغت است که اگر بعضی لغات اقتباسی و نو واژه‌ها را نیز اضافه کنیم این آمار به ۱۳۲۰۰۰ لغت می‌رسد. اما آیا برای صحبت کردن به زبان فرانسه، ما واقعا نیاز داریم که همه این واژگان و موارد را بدانیم و یاد بگیریم؟ جواب مطلقا خیر است! 

آقای استوارت وب، استاد دانشگاه اونتاریوی غربی، در تحقیقی نشان داد که اکثر افراد، تقریبا ۱۵۰۰۰ کلمه در زبان مادری خود می‌دانند، اما به ندرت کسی پیدا می‌شود که در فراگیری زبان دوم به این رقم دست ‌پیدا کند و بیشتر افراد، تعداد لغاتی که در زبان دوم یاد می‌گیرند و استفاده می‌کنند، حتی بعد از سال‌ها مطالعه و یادگیری آن زبان، از ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ لغت تجاوز نمی‌کند. برای رفع نیازهای روزمره معمول خود در یک جامعه فرانسوی زبان، شما به بیش از حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ لغت و اصطلاح نیاز ندارید، اگر بخواهید یک فیلم را کامل بفهمید یا در محیط کار خود تعامل روانی به زبان فرانسه داشته باشید، تعداد واژگان مورد نیاز شما، حدود ۳۰۰۰ لغت و برای درک کامل یک کتاب رمان، یا یک مقاله از روزنامه و برطرف کردن تمام نیازهای‌تان به زبان فرانسه چه در زندگی روزمره، چه تعاملات اجتماعی در محیط کار و دانشگاه تسلط شما به حدود ۸۰۰۰ لغت کاملا کافی است. 

با توجه به این آمار و ارقام، اگر ما فقط روزی ۱۰ لغت یا اصطلاح پرکاربرد فرانسوی را یاد بگیریم، حداکثر ظرف یک سال آینده، تسلط نسبی به زبان فرانسه خواهیم داشت و به این ترتیب، زمان قابل توجهی را نیز صرفه‌جویی می‌کنیم. 

بنابراین برای رسیدن به این هدف، باید رایج‌ترین و پرکاربردترین واژگان و اصطلاحات در زندگی روزمره به زبان فرانسه با توجه به نیازهای خود را انتخاب و یاد بگیریم. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که لغات و اصطلاحات رایج در زبان محاوره و نوشتاری با هم متفاوت‌اند و همچنین از طرف دیگر، دایره واژگان شخصی افراد غالبا با توجه به علائق، شغل، نیازها، محیط زندگی و رفتار فرد تاحدی فرق می‌کند. 

اگر قصد سفر به فرانسه را دارید، بیشتر روی لغات مربوط به سفر و موقعیت‌های احتمالی در سفر متمرکز شوید، ولی اگر می‌خواهید یک مسابقه فوتبال را به زبان فرانسه مشاهده کنید و از آن به زبان اصلی لذت ببرید، لغات و اصطلاحات دنیای ورزش و فوتبال را یاد بگیرید. با انجام این کار، شما در زمان خیلی کمتر، به نتایج خیلی بهتری دست پیدا می‌کنید. با رسیدن به  این هدف‌های کوتاه مدت، انگیزه شما برای ادامه کار دوچندان می‌شود و موتور یادگیری زبان فرانسه شما با قدرت بیشتری به راه خود ادامه می‌دهد. یادگیری و حفظ لغات به خودی خود و بدون داشتن برنامه‌ای منسجم، کاری خسته‌کننده و حتی عبث است اما وقتی لغاتی که یاد می‌گیرید، پرکاربرد باشند و شما بارها و بارها آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف از دیگران بشنوید، داستان عوض می‌شود و این یادگیری برای شما مثل یک بازی سرگرم‌کننده و جالب خواهد بود. 

به طور خلاصه می‌توان گفت که برای استفاده از قانون پارتو در یادگیری زبان فرانسه باید سه کار مهم انجام دهید: 

  • موضوع مورد علاقه شما به زبان فرانسه که می‌خواهید به آن مسلط شوید را معین کنید (مکالمات روزمره، سفر به فرانسه، خواندن یک مقاله ادبی، سیاسی …)
  • پرکاربردترین و رایج‌ترین لغات را پیدا کنید. 
  • هر روز فقط ۱۰ لغت و اصطلاح را یاد بگیرید.

تحقیق و نگارش: هاجر حسینی

در آینده یک آموزش کاملا کاربردی مربوط به استفاده از قانون پارتو در یادگیری زبان فرانسه روزمره برای شما دوستان آماده خواهم کرد، در صورتی که نظر و پیشنهادی در این مورد دارید، خوشحال می‌شوم که با ما در میان بگذارید. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *